PROGRAM VÅR 2017

Halvar Tjønn

Journalist Halvor Tjønn: Makten i Russland

Halvor Tjønn er utdannet historiker og har lang fartstid som utenriksjournalist i Stavanger Aftenblad og fra 1986 til 2014 i Aftenposten. I tre perioder var han utenrikskorrespondent i Moskva, sist i perioden 2010 til 2011. Politikk i Russland dreier seg ikke om kompromisser, interessekamp og hvordan det sivile samfunn kan påvirke de politiske partier. Politikk i Russland dreier seg om å utøve makt. Derfor tar man i Vesten ofte feil når man skal analysere hvordan russiske politikere handler og tenker. I dette foredraget går jeg gjennom 1000 år med russisk samfunnsmessig tenkning og gir tilhørerne et innblikk i hvorfor det fortsatt - et kvart århundre etter at den kalde krigen sluttet - er vanskelig å finne et felles språk for øst og vest.

Kulturkafeen 8. februar kl. 19.30. Bill. Kr 150,-

Kunst i mange fasonger

En utstilling av Håkon Holm-Olsen, Helene Norseth og Hans Kristian Borchgrevink Hansen

Et kunstfaglig seminar i regi av AKFO – på alvor med humor.

Program:
12.15 Innledning av kultursjef Lars Roald Johansen
12.20 Sang av Ieva Samule og Lars Roald Johansen.
12:30 Foredrag av kunsthistoriker Brigitte Stolpmann (bildet).
13.30 Kaffepause
14.00 ”Så lunka vi så småningom” Kabaret med Anders Ekman og Lars Roald Johansen.
15.30 Slutt.

Galleriet, lørdag 25. februar kl. 12.15 – 15.30.

"Akershus gjendiktet"

Prosjektet Akershus Gjendiktet vil bruke Akershusregionen som springbrett for en fabulerende og innholdsrik vandreutstilling i regi av Akfo, som starter i Nes Kunstforening. Kunstnerne vil plukke regionen og dens mytologi fra hverandre, for så å sette den sammen igjen i en ny visuell språkdrakt. Man vil oppleve distriktet på en ny måte i en reorganisert og kaleidoskopisk versjon, med forbindelser til blant annet Fleskumsommeren, Ragnhild Jølsen, Polhøgda, Nes Kirkeruiner, Raknehaugen og Ker Shus.Utstillingen består av maleri, tegning, collage og skulptur.

Galleriet, Nes kulturhus, 25. februar- 12. mars.
Åpning lørdag 25. februar kl 12.00

Årsmøte 2017

Elisabeth Lunder kåserer kl 19.30 om "Tre markante kvinner fra Nes" - stortingskvinnen Liv Tomter, jordmor Anne Tvethaug og pedagog og gallerist Helga Weng. Gratis inngang.

Onsdag 15. mars kl 18.30 - Gratis inngang

«Orientekspressen» ved Torbjørn Færøvik

Reiseskildrer og tidligere NRK-mann Torbjørn Færøvik er den eneste som har vunnet Brageprisen tre ganger. I fjor høst utga han en ny reisebok med gode historier fra sin reise med Orientekspressen. I april kan du møte han «live» i Kulturkafeen.

Færøvik er utdannet historiker, og etter mange år som journalist er han forfatter på heltid.

Kulturkafeen torsdag 27. april kl. 19.00. Bill. Kr 150,-

HØSTEN 2016

Gunnar Haga

Død og fordervelse i 3 akter

Et kræsjkurs i opera med Sverre Gunnar Haga.
Sverre Gunnar Haga synes synd på alle mennesker som ikke hører på opera, og har satt seg fore å redde disse ut av det ytterste mørke – på 45 minutter. Foredraget «Død og fordervelse i tre akter» er operahistorie i kortversjon – et kræsjkurs for deg som ikke visste at du elsker opera. Haga byr på en humoristisk vandring og gir nødhjelp til den som skal i operaen for første gang: Når skal jeg klappe? Og når skal jeg IKKE klappe? Hvorfor dør så mange sopraner.

Kulturkafeen 12. oktober kl 19.30. Bill. Kr. 150. Kafeen åpen fra kl. 18.30

Kunstutstilling i Galleriet, Nes kulturhus

Nes kunstforening har gleden av å vise Erik-Ottar Hansens bilder. Han er født i 1974, har i flere år jobbet i Lofoten, før han flyttet til Nes og seinere Toten. Dette er hans første utstilling etter at han flyttet fra bygda. Bildene hans har et rent og konsentrert uttrykk. Skiftende lys, sterke farger, spennende oppbygning og streng komposisjon. Hans formidlig av naturen beveger seg i retning abstrakt fortelling som inviterer til refleksjon. Hansen har deltatt på utstillinger i inn- og utland og er også innkjøpt til offentlig utsmykning.

Galleriet, Nes kulturhus 5. – 13. november.

Gunnar Haga

Odd Karsten Tveit forteller

Odd Karsten tveit har dekket Midtøsten-konflikten i snart 40 år, i flere perioder som NRKs korrespondent. Han har skrevet en rekke prisbelønnede bøker om emnet. I høst er han aktuell med boka «Salongen i Jerusalenm. Tro, krig og spionasje.» Det er fortellingen om maktkampen i Palestina fra første verdenskrig og fram til staten Israel ble opprettet i 1948. Arrangementet er et samarbeid mellom Nes kunstforening og Nes bibliotek.

Kulturkafeen tirsdag 8. november kl. 19.30. Bill. Kr. 150,-

Gunnar_Gundersen

Kunst i mange fasonger

Et kunstfaglig seminar i regi av AKFO – på alvor med humor.

Program:

12.15 Innledning av kultursjef Lars Roald Johansen
12.20 Sang av Ieva Samule og Lars Roald Johansen.
12:30 Foredrag av Brigitte Stolpmann.
13.30 Kaffepause
14.00 Foredrag med professor Gunnar H. Gundersen om musefeller.
15.00 Pause.
15:30 ”Så lunka vi så småningom” Kabaret med Anders Ekman og Lars Roald Johansen.
16.45 Slutt.

Galleriet, lørdag 12. november kl. 12.15 – 16.45.

Helene Uri

Helene Uri om sin siste roman, «Hålke»

Uri kommer i høst med en roman om et aldrende ektepa med et langt samliv bak seg. De har delt sorger og gleder, oppdratt barn sammen, elsket, sveket og bedratt. Sår har oppstått, blåmerker har blitt leget. Nå er de pensjonister med aldrende kropper…. Bibiotekets bokbader Elisabeth K. Johansen loser oss gjennom forfatterpraten. Arrangør er Nes kunstforening i samarbeid med biblioteket.

Kulturkafeen onsdag 23. november kl 18.30. Bill. Kr. 150,-

Vår 2016

Nes kunstforening ønsker velkommen til utstillingen!

I år stiller hele 17 ulike kunstnere/grupper ut på Mølla! Vi har både flere nye kunstnere og noen som er lokale, samt nye teknikker vi presanterer i år. Nytt av året er også ”Ungdommens hjørne” der vi ønsker å presentere unge lokale kunstnere fra Nes. Vi starter imidlertid med to gamle kjenninger:

Mari Lilleberre
Mari Lilleberre er godt kjent for mange som har besøkt Mølla tidligere. Vi har også i år invitert henne til å stille ut og presentere noen av sine flotte smykker. Mari er utdannet produktdesigner fra Høgskolen i Akershus, og har mange års erfaring med design og produksjon av smykker. Hun har sitt kreative arnested på Skarnes i Sør-Odal. Foruten egne kolleksjoner har hun designet produkter for en rekke norske designvirksomheter.

Aud Lavik
Aud Lavik stilte sist ut på Mølla i 2009. Hun designer og lager lager store og små vesker og sekker i de lekreste skinnprodukter og med mange ulike farger. Aud holder til i Bergen, på Verftet og har deltatt på en rekke utstillinger og messer. Produktene har høy faglig kvalitet.

Dag Bratbergsengen
Dag lager keramisk kunst og var representert på Mølla i 2006. Han holder til på Notodden, har hatt en rekke oppdrag og utstillinger. I tillegg har han stilt ut i flere kunstforeninger, på Solli Brug, på Klevfoss Industrimuseum og på utstillingen Norsk kunsthåndverk i Kunstindustrimuseet i Oslo m.fl.

Nye kunstnere på Mølla i år:

Ingebjørg Vatne
Ingebjørg er opprinnelig sosionom med diverse tilleggsutdanning. Avsluttet i 2008 4,5 års studier ved Nydalen Kunstskole med vekt på maling, tegning og kunsthistorie.

Ingebjørg har deltatt på en rekke separatustillinger i Norge, samt gruppeutstillinger både i Norge og i Danmark. Hun er vært medlem av styret i Rygge kunstforening og sitter også i utstillingsgruppa. Ingebjørg bor nå i Oslo, men er knyttet til Moss/Jeløya gjennom sin som jobb som freelance kunstformidler ved Punkt Ø. Hennes hoveduttrykk som billedkunstner er et abstrakt, ekspressivt formspråk der fargene er et viktig verktøy. Paletten kan variere mellom sterke farger og lyse, sarte nyanser. I hvert enkelt bilde vil det likevel ofte være få farger.

Trude Elstad
Det er spesielt hyggelig å kunne presentere Trude som en av våre lokale kunstnere bosatt i Nes og aktiv i Nes kunstforening. Trude har kunstutdanning fra Nydalen kunstskole i årene 2005-2008 med vekt på maling og tegning. Hun arbeider med akryl på lerret og på MDF-plater med collage, tegning, collographi og etsninger. ”Farger, pensler, papir, lerret og fantasi har alltid vært viktig for meg” sier hun.

Nina Kristiansen
Nina arbeider som smykkekunstner på heltid etter å ha gått gradene fra yrkesskoleutdanning til faglærerutdanning i tegning og smykkelaging. Hun arbeider med sølv og oksydert sølv, edle steiner og perler, glassperler, fjær, perlemor og i særdeleshet perlemorsknapper. Hun har flere salgssteder bl.a. i Bærum kunsthåndverk og Galleri Soon.

Kvist og kvae
Dette er en gruppe entusiastiske kunstnere som holder til på Stange. Ved siden av ulike produkter i ull, arbeider de også med tre og smykker av tre i ulike former er det som presenteres på Mølla i år.

Anne Udnes
Anne holder til sentralt i Oslo i Embla keramikk. Hun har svennebrev som pottemaker fra ulike verksteder og har arbeidet i 25 år som pottemaker. Anne har hentet inspirasjon om forskjellige håndverks- og brenneteknikker fra bl.a. England, Hellas og New Mexico. Hennes tallerkner brukes bl.a. i Maaemo, topp-restaurant i Oslo med to stjerner i Michelin-guiden. Anne har stilt ut i Rauland kunstforening og deltatt på DogA, kunstnernes julemarked.

Linda Aasan
Linda har gått en spennende vei fra universitetsutdanning til arbeid i forlag og så til kurvfletting som viktig hobby. Linda har gått kurvmagerskolen ved Agnethe Diemer, 6 av 8 moduler og kaller seg kurvfletter. Hun holder selv kveldskurs og har ansvar for kurvflettingen i Nannestad husflidslag, et av de største flettemiljøene På Østlandet. Linda er opprinnelig fra Vest-Agder, men bor nå i Nannestad.

Hett glass
Hett glass holder til på Lillehammer. De blir presentert ved Ellen Viktoria Larsson og Kari Mølstad på årets mølleutstilling. Ellen har utdannelse fra Pilchuck glass school i Raven Skyriver, USA og fra Hett glass på Lillehammer. Hun har stilt ut både i USA, Sverige, Tyrkia og Norge. Kari er utdannet fra bl.a. Glas og Keramikkskolen på Bornholm og Glasskolan i Orrefors. Hun har også hatt en rekke utstillinger i inn- og utland og er i tillegg kjøpt inn av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Det norske slott og Nasjonalmuseet blant flere.

Irene Harvik
Irene holder til i Sandefjord og har sin utdannelse fra bl.a. Oslo Tegne og Maleskole samt Glasskolan i Kosta. Hun selger sine glass i bl.a. Norway Designs, Bærum Kunsthåndverk, Hå gamle prestegård og Galleri Kraft i Moss.

LHL Sørum Knivmakergruppe
Gruppen representeres her ved Jan Engebretsen, Tore Lonkemoen og Bjørn Rehoff Larsen. Det er en aktiv knivmakergruppe hvor medlemmene har lang er faring i håndverket. De lager både brukskniver og staselige kniver med sølvbeslag. Skaftene er mesterlig utformet i valbjørk og andre edel tresorter. Slirene håndsys og preges, bladene smis som oftest for hånd.

Renate Løvli
Renate driver et lite porselensfirma som heter Leirbrent. Hun er opptatt av å lage unike og særegne produkter som skiller seg litt ut i mengden. De kjennetegnes ved et lekent og minimalistisk uttrykk. Samtidig skal de være funksjonelle og brukervennlige. Nytenkning i kombinasjon med nostalgi er viktige elementer i Løvli sitt arbeid. Videre er hun opptatt av å vekke både begeistring og nysgjerrighet hos betrakterne. Løvli er utdannet lærer og fengselsbetjent i tillegg til å være keramiker. Hun har deltatt på flere utstillinger og markeder siden 2010.

Liz Palm
Liz er fotojournalist og dokumentarfotograf. I tillegg jobber hun med egne prosjekter som strekker seg inn i kunstfotografiet. Hun fanger hverdagsøyeblikkene på sin egen underfundige måte og har vunnet mange priser for sine bilder. Liz er bosatt i Oslo og har bakgrunn fra grafisk design, journalistikk og foto. Liz legger ut minst ett hverdagsøyeblikk hver dag på Instagram@lizpalm, og det har hun gjort siden desember 2013.

Ragnhild Karijord
Ragnhild Karijord kommer opprinnelig fra Lofoten. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for Design, Klær og Kostyme i 2006. Hun har gjennom mange år jobbet med ull som materiale og har i utformingen av plaggene sine utviklet et "gammel-nytt" preg. Hun har blant annet brukt nålefilting og spennende kombinasjoner med ull og silke. Med sitt design "Storytelling design" har hun kombinert fortellertradisjon med tekstiltradisjon. Ragnhild Karijord designet i 2004 "eventyrkjolen" til Prinsesse Märtha Louise, i ull og silke. Karijord holder til på Nesodden.

Unge kunstnere fra Nes
Som et ledd i å gi unge kunstnere i alderen 15-30 år et sted å vise seg fram, ønsker kunstforeningen å etablere en arena knyttet til Mølla der ulike kunstuttrykk fra ungdommer i Nes kan presenteres. Vi er derfor spesielt glad for i år å kunne presentere Guro Kjensli Johansen, 15 år og Lasse Midtseim, 24 år!

Guro Kjensli Johansen
Guro går i 10.klasse på Runni Ungdomsskole. Hun har tidligere vært med på en utstilling på Huser Gård og deltatt på Ungdommens kulturmønstring (UKM) to ganger der hun begge gangen kom videre til fylkesfinalen begge gangene. Hun liker å utforske nye teknikker, blant andre digital tegning. På Mølla vil hun vise fram tusjtegninger på papir som er en av teknikkene hun er mest glad i.

Lasse Midtseim
Lasse er 24 år gammel, oppvokst på Oppaker, har bodd i Oslo i to år inntil han for nylig flyttet til Jessheim. ”For meg handler foto om å utforske og oppdage ting som vil bli et interessant bilde”, sier han. Noen ganger er det motivet i seg selv som er interessant, mens andre ganger er det måten lyset oppfører seg i "scenen". Komposisjon og valg av motiver handler mye om hva som føles og ser interessant ut for ham, og trenger ikke nødvendigvis å være veldig bevisste valg. Hans motiver er som oftest arkitektur, by, gamle bygninger og natur. En del av bildene er også tatt med analoge kameraer i forskjellige formater, og er fremkalt selv.

HØSTEN 2015

Litterær festaften

Møt forfatterne bak noen av høstens mest spennende utgivelser – samtidig som du kan nyte en bedre middag. Samtalene ledes av de eminente «bokbaderne» Helene Uri og Nes biblioteks egen Elisabeth K. Johansen.

Storsalen i Nes Kulturhus fredag 23. oktober kl. 19.30, dørene åpner kl. 18.30. Bill: 200/550 (med middag) Bill. www.neskulturhus.no innen 15. okt.

Haakon Engelsen

Høstutstilling 14. – 22. november 2015

Nes kunstforening har igjen glede av å ønske Haakon Engelsen velkommen som utstiller i Galleriet. Engelsen er godt kjent for de fleste nesbuer og bildene hans pryder flere offentlige bygninger i vår kommune, bl.a. Nes hovedkirke, Nes sykehjem, Nes kulturhus og Vormsund ungdomsskole.

Dette blir en retrospektiv utstilling, og spesielt denne gang er at vi også selger boka om Engelsens liv og virke skrevet av forfatteren Arvid Møller. Boka er i salg fra september og det blir boklansering som eget arrangement i kulturkafeen i Nes kulturhus 21. november.
Haakon Engelsen studerte under professor Aulie ved Statens kunstakademi. En rekke separatutstillinger i Norge og utlandet har det blitt i årenes løp. Han har høstet stor anerkjennelse, særlig i Italia og Frankrike, hvor et kyndig kunstpublikum er opptatt av hans følsomhet og evne til å fremstille det trolske, nordiske lyset.
Haakon Engelsen har ikke latt seg påvirke av trender i tiden, men har utviklet sin egen måte å uttrykke seg på. Han maler ikke bare det han ser, men den følelsen og utstrålingen av fred og mystikk som motivet gir. Det er rolige landskaper, en myk atmosfære, ofte med rosa skumringer og blåtoner og gjerne opplyst av en blek sol eller måne. Engelsens malerier spenner over et stort område, fra lys romantikk til mollstemt innlevelse i det mørke og trolske.
Haakon Engelsen har mottatt en rekke priser for sitt kunstneriske arbeid. Bland annet fikk han i 2014 prisen «Kunstner for fred» fra Internasjonalt akademi i Tuturano Brindisi i Italia.

Åpningstider i perioden:
lørdag 14. november, kl 12.00 – 18.00 - Offisiell åpning kl 12.00
søndag 15. – onsdag 18. november, kl 15.00 – 18.00
torsdag 19. – fredag 20. november, kl 12.00 – 18.00
lørdag 21. november, kl 12.00 – 18.00
søndag 22. november, kl 15.00 – 18.00

Bokkafé

Lørdag 21. november 2015

Arvid Møller utgir i høst bok om Haakon Engelsen. Vi inviterer til møte med både forfatteren og kunstneren i kulturkafeen fredag 21. november kl 15.00.

VÅREN 2015

Turi Arntsen lørdag 17. jan.-01. feb.

Denne gang får vi storfint besøk, helt fra Paris har vi hentet vinterens utstiller! Vi har invitert Turi Arntsen som i mange år bodde i Nes.

Utstillingen åpnes offisielt kl.12 den 17. januar.
Åpent: Sønd-onsd kl 15.00-18.00 / Torsd-lørd kl 12.00-18.00

Hun var først knyttet til Tveiten gård og gikk på både Stubberud og Framtun skoler. Etter realskole på Årnes, flyttet hun til Oslo der hun i 1963 kom inn på Kunst- og Håndverkskolen og flyttet siden til Paris i 1968. Turi har holdt kontakt med Nes og venner her mesteparten av tiden siden hun flyttet herfra. I Frankrike studerte hun også ved Ateliers des Beaux Arts i Paris og har hatt ulike utstillinger spesielt i Paris, men også i Caen. I Norge har hun stilt ut to ganger i Galleri Albin Up, sist i 2006.

Arntsen er en glødende kolorist, og hennes bilder er rike av symboler og vibrerer av livsglede inspirert av naturen, fra skiftende årstider på våre nordiske breddegrader og av inntrykkene fra reiser under tropiske himmelstrøk.

Bildene er malt i akryl på lerret i forskjellige størrelser, og er alle basert på natur og klima. Ikke så mye visuelle inntrykk, men mer av sensasjoner; kulde, varme, fuktighet, lukt, vind, regn m.v. samt "Moder Jords" gaver av frukt og blomster. Dessuten hvordan den vegetabilske forråtnelsen er opphav til nye vekster og hvordan skapelsen gjennom årstidene stadig fornyer seg. Kunstneren hevder at når menneskene griper for mye inn, har dette dessverre en negativ virkning på natur og klima.

Vi ønsker Turi Arntsen velkommen!.

Gabrielle Kjelland

Utstillingen åpnes offisielt lørdag 7. mars kl. 12.00.

Gabrielle Kjelland har sin utdannelse fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole og arbeider som maler og grafiker.

Som grafiker arbeider Kjelland primært med litografi. Hun har et karakteristisk billedsspåk og hennes arbeider har ofte en gåtefull og sanselig stemning i seg. Med bruk av tegning på fargerike bakgrunner ser man konturer av mennesker, dyr eller mytologiske skikkelser som bærer på en historie.

Kjelland har hatt en rekke utstillinger i Norge, og er kjøpt inn av blant andre Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri og Riksgalleriet.

Årsmøtet 2015

Årsmøte avholdes torsdag 19. mars kl. 18.00 i Kulturkafeen, Gratis adgang. Kulturkafeen åpen fra kl.18.00.

Foredrag med Jan Kokkin: Karikaturer, blodig alvor eller uskyldig moro.

Nes Kunstforening Årsmelding 2014 lastes ned her.

Salgsutstilling av brukskunst på Auli Mølle i tiden 30.-31.mai, 4.juni-6.juni.

Godt jubileumsår 2014!

Nes kunstforening ønsker velkommen til vårens program. Fordi det i år er 200-årsjubileum for grunnloven vår, markerer vi det med et foredrag torsdag 20. mars i Kulturkafeen. Hit kommer professor Øyvind Østerud fra Universitetet i Oslo og skal snakke om: Norge 1814 og 2014, statlig selvstendighet da og nå? Øyvind Østerud fagområder er bl.a. styreformer, statlig suverenitet og nasjonale og internasjonale maktforhold. Dette kommer til å bli et interessant og spennende foredrag i vårt jubileumsår.
Lørdag 1. februar til 9. februar har vi vernissasje med Inger Sitter. Sitter står i dag blant Norges fremste billedkunstnere. Som en av våre tidligste modernister, har hun vært med på å flytte grenser for det moderne kunstbegrepet her til lands. Inger Sitter er kjent for store monumentale utsmykninger. I tillegg til arbeidene i store formater, har hun også vært en produktiv grafiker. Denne grafikken er en viktig del av hennes kunstneriske verk. Det vil også bli vist to filmer under vernissasjen, én laget av Carl Nesjar fra 1960-tallet, og et portrettintervju med Inger Sitter laget av Morten Krogvold. Vi har gleden av å invitere til utstillingsåpning med litografier og fremvisning av disse filmene av norsk kunstlivs førstedame!
Årsmøtet avholdes tirsdag 18. mars. Umiddelbart etter årsmøtet vil kunstneren Gunnar H. Gundersen holde et foredrag for oss. Han er professor på Høgskolen Oslo/Akershus ved Institutt for produktdesign. Emnet skal være hemmelig, og blir helt sikkert interessant.
22. mars er det konsert i Kulturkafeen. Dette blir russisk folkemusikk fremført av musikerne Tatiana Fokina og Igor Rybakk. Under dette arrangementet vil det bli servert russisk mat fra kafeen.
I Auli Mølle åpner sommerutstillingen lørdag 24. mai, og den varer fram til og med søndag 1. juni. Dette er en kunsthåndverkutstilling hvor flere sjangre blir presentert. På mølla serverer vi også utmerkede vafler, te og kaffe både inne og ute hvis været tillater det. Utstillingen på Auli Mølle er en salgsutstilling.
Det kan forekomme endringer og tilføyelser i programmet, så følg med i annonseringen i lokalavisen, på kunstforeningens nettside; www.neskunstforening.com eller facebookside; https://www.facebook.com/pages/Nes-kunstforening/105285379556310

Oddbjørg Reset, leder

Velkommen til en kulturell vår!

Nes Kunstforening og Nes Kulturhus ønsker velkommen til åpning av utstilling med billedkunstens ”Grand Old Lady” lørdag 1.februar kl.12. Inger Sitter er en kvinne med mange fasetter. Hun har hatt viktige offentlige tillitsverv innen kunst- og kulturliv i Norge, vært professor ved Statens Kunstakademi og i stor grad preget utviklingen av det modernistiske uttrykk innen billedkunst her hjemme. Dette også på bakgrunn av en rekke utenlandsopphold der hun har hentet impulser med seg tilbake til det norske kunstmiljøet. Inger Sitter har i mange år arbeidet nonfigurativt, men bak dette uttrykket kan man skimte virkeligheten i form av steiner, fjell, vind og vær. Vi er glade og stolte over å kunne presentere denne utstillingen for kunstforeningens medlemmer og andre interesserte!.

Åpningstider i utstillingsperioden.
Mandag – fredag: 10-19 (betjenes 15-19)
Lørdager: 10-17 (betjenes 12-17)
Søndager: 16-19 (betjenes 16-19)
For ytterligere informasjon om Inger Sitter, se Nes kulturhus’ hjemmesider: www.neskulturhus.no/kultur/1325/Utstilling-Inger-Sitter/

Litteraturkveld i Kulturkafeen 20.03 kl. 19.00

I forbindelse med 200 års jubileet for grunnloven vil en internasjonalt kjent Nesbu komme og holde foredrag. Professor Øyvind Østerud, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo, snakker om: Norge 1814 og 2014, statlig selvstendighet da og nå? Øyvind Østerud er opprinnelig fra Årnes. Hans fagområder er bl.a. styreformer, statlig suverenitet og nasjonale og internasjonale maktforhold. Ledet den norske Makt- og demokratiutredningen 1998-2003. Han har doktorgrad fra LSE (London School of Economics) og har vært professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo siden 1980. Han har publisert mye og noe er absolutt relevant i forbindelse med 200 års jubileet for grunnloven, bl.a. som deltaker i en bok om norsk demokrati fra 1814 som kommer til høsten. Noen av publikasjonene på norsk:
• Globaliseringen og nasjonalstaten, (1999)
• Hva er nasjonalisme?, (1994)
• Statsvitenskap (5. utg. 2014)
• Hva er krig? (2009)

Billettpris: kr. 100,00

osterud

Duett: Tatiana Fokina og Igor Rybak 22. mars

Tatiana Fokina – sangerinne (russisk folklore), musiker, pedagog og musikkterapeut.
Tatiana er født og oppvokst i Moskava hvor hun også fikk sin musikkutdannelse. Hun har sunget i Pyatnitsky State Academic Russian Folk Choir og i Moskva Filarmonien samt undervist barn på Fritidssenter.
Tatiana kom til Norge i 1994 og har siden tatt musikkterapeutisk utdannelse i Oslo. I dag jobber Tatiana som pedagog med barn med nedsatt funksjonsevne. Hun er også musikkterapeut ved Dissimilis kultur-og-kompetanse senter i Bærum.

Igor Rybak – fiolinist, musiker, pedagog, komponist og dirigent.
Igor er fra Hviterussland hvor han spilte i Hviterussisk kammerorkester i 10 år. I år 1990 kommet han til Norge og spilte i Opera -orkesteret i 8 år. I dag underviser Igor i fiolinspilling og har mange elever. Han skriver også musikk og er dirigent for sitt eget ungdomsorkester «Vivaldi». Igor holder også konserter verden rundt.

Tatiana og Igor spiller og synger de russiske sanger, russisk folklore, romanser og sanger av russiske sigøynere. De har flere ganger vært diplomanter av festival «Russisk sang» i Moskva.

tatjana_igor

Alf Prøysen

Alf Prøysen 100 år

Bli med på tur til Prøysenshuset lørdag 11. oktober. Der venter omvisning i det nye Prøysenhuset og Prøysenstua, foredrag om livet i Præstvegen og felles lunsj i Kafé Julie. Vi beregner hjemreise kl. 15.00.

Buss fra Årnes stasjon kl. 10.00. Bussen stopper også på Vormsund bussholdeplass (kl. 10.15) og ved Joker ’n i Fenstad (kl. 10.30) Pris kr 400,- inkluderer buss, inngangsbillett og lunsj. Bindende påmelding med navn og adresse til tlf: 900 35 373 eller epost: fek@landbruksforsikring.no innen mandag 6. oktober.

Kulturkirken Nes

Program Kulturkirken Nes 28. til 31. august 2014. Vel møtt!

Høstutstilling Galleriet i kulturhuset

Samtidig som matfestivalen “Brød og Sirkus” går av stabelen 18.-20. september har Nes Kunstforening utstilling med offisiel åpning torsdag 18. september kl. 17.00. Utstillingen holder åpent fram til kl. 22.00 samme kveld. Åpningstid fredag 19. september kl. 12.00-22.00 og lørdag fra 12.00-20.00.

Stein Larsen Stein Larsen
Utdannet lærer med tilleggsutdanning i tegning og keramikk. Tre semesterkurs ved Nydalen Kunstskole.

Stein Larsen har deltatt på fellesutstillinger i Nes kulturhus før, og han er vel kjent for sine humoristiske tegninger og akvareller med morsom tekst. På denne utstillingen vil han også vise akrylmalerier.

Stein Larsen Viktoria berg
Norsk keramiker og billedkunstner. Victoria Berge har sin utdannelse fra Bergen Kunsthåndverkskole, hovedfag keramikk ved SHKS, rader/litografi ved SHKS, tegnestudier i New York, maleteknikker ved Statens Kunstakademi og malerstudier under Markus Brendmo og Roar Werner Eriksen. Hun har vært designer for Porsgrunn Porselen samt lærer ved SHKS. Berge har hatt en rekke separatutstillinger i Norge og vært med på gruppeutstillinger i inn og utland. Hun har en fascinasjon for tekstil og ornamenter og modellerer de fleste av sine keramiske arbeider for hånd, i porselen og annen hvit leire. Hun utforsker struktur og former, og jobber helst med malt dekor. Keramikken fremstår som malerisk og hennes tegneglede kommer ofte til uttrykk på fat og andre funksjonelle gjenstander. I Nes kulturhus vil Berge også vise grafiske trykk samt akrylmalerier.

Få et nytt perspektiv på 1814 – kom og hør Karsten Alnæs i kulturhuset 8.10 kl. 19.00

Stein Larsen Karsten Alnæs (født 1938) har skrevet en rekke romaner, en barnebok, flere fagbøker og historieverker som "Historien om Norge" og "Historien om Europa". Forfatteren og historieformidleren Karsten Alnæs har gitt sitt bidrag til Grunnlovsjubileet med utgivelsen av boken "1814. Miraklenes år". 8. november kl. 19.00 kommer Karsten Alnæs til Kulturhuset med sitt foredrag.
"I oktober 1814 trådte et ekstraordinært storting sammen. Alle skjønte det gikk mot et tvangsekteskap med Sverige. Trussel om ny krig hang som et sverd bak døren. Hva krevde svenskene, hva ble resultatet? Kunne vi leve med den nye Grunnloven av 4. november?"

Pris kr 150,-

A tribute til James Taylor i Kulturkafeen på Årnes lørdag 15. november kl 1300

Stein Larsen – Torkil Røseid med venner
James Taylor er en amerikansk sanger/låtskriver og gitarist som har hatt en utrolig karriere i over 40 år. Hans låter spenner seg fra myke og vakre vokalbaserte ballader til mer funky rockń roll. Dette har resultert i flere Grammy Awards og en plass i Rock & Roll Hall of Fame/rockens æresgalleri.

Hans musikk er utgangspunktet for denne konserten der Torkil Røseid har samlet musikkvenner til en hyggelig time i kafeen.

De 6 nesbuene har aldri spilt sammen før, men interessen for James Taylor har bragt dem sammen og de har brukt våren og sommeren til å fordype seg i hans musikk.

Sammen med Torkil Røseid på bassgitar opptrer: Audun Skjølberg, akustisk gitar - Svein Nordli, elektrisk gitar - Magne Tollhaug, trommer - Arne Wang, gitar - Thor Fremmerlid, piano.

Alle musikerne bidrar i større eller mindre grad med sang.

Historien

Historikken bygger på 25-års jubileumsberetningen.

”Vi må ikke glemme at kunsten er for alle og at all kunst bygger på den forutsetning at vi alle har evner i et visst mon, enten til å gi eller motta”

Sitatet er hentet fra invitasjonen til stiftelsesmøtet i Nes Kunstforening i 1980.

Det første styret besto av Ole Martin Kvernhaugen, Astrid Eggum, Grethe Wexels Riser, Julius Flesjø,Thomas Iver Holter og Willie Falch.

Kunstforeninger flest har bildekunst som det mest sentrale tema. Nes Kunstforening satset bredere, og etablerte fra starten tre utvalg; for musikk, billedkunst, teater og litteratur.

Den brede organiseringen kom etter hvert til å gjøre Nes Kunstforening vidt bemerket, og flere kunstforeninger er blitt inspirert til å utvide sine tilbud.

Nes kunstforening skjøt fart, og styret utgjorde et nettverk som knyttet til seg store kunstnernavn som Kåre Tveter, Haakon Engelsen, Ørnulf Opdahl, Kari Brovold Hagen, Bjarne Røtterud, og Grieg Trio.

"Aktiviteter spredt på mange arenaer har vært en viktig faktor for foreningens suksess” uttalte de tre lederne gjennom 25 år ved jubilèet i 2005.

Historien forteller om;
”Lillerommen”, bygde- og arkitekturhistorisk med utmerket akustikk. Det ble en hjertesak for Nes Kunstforening å sikre et fortsatt levende Lillerommen.

”Eventyrskolen” på Stein og feiring av Henrik Ibsens fødselsdag 17. juni.

Kjærnsmo gård med opplesning og gjestende skuespillere som Wenche Foss, Toralv Maurstad, Sossen Krogh m.fl., ogutstillinger på stabburet.

”Hvam videregående skole” med Jan Garbarek på den lille scenen med sitt fem manns orkester for full sal.

”Nes Kirkeruiner” som konsertarena og ”Kirkestua” til utstillinger - de senere år i samarbeid med ”Elvefestivalen” i august.

”Auli Mølle”, de senere år med forsommerutstilling glass, keramikk, smykker og tekstiler.

”Nes Kulturhus” bygges, med tilbud om film, teater, musikk og kunst. Nes Kunstforening byr på lyrikk, utstillinger, foredrag og små konserter i Galleriet, samt større musikk-arrangementer i storsalen.

Foreningen stilte seg i spissen for kronerulling til flygel. Tangenter skulle selges for kr. 5 000,- pr. stk.
Organisasjonsliv og næringsliv gikk sammen, og da kulturhuset åpnet i 2001 sto et nytt flygel på plass.
Pianotalentet Andrè Hæhre fra Årnes fikk æren av å innvie flygelet ved åpningen.

Nes Kunstforening har satt pris på unge talenter. Ellen Margrethe Flesjø fra Vormsund, cellist i det Internasjonale anerkjente Grieg Trio, har gjestet Nes med flere konserter.

Historikken er et utdrag av Jubileumsskriftet og høstprogrammet skrevet av Elisabeth Lunder til 25-års jubileet i 2005.

Stein Larsen Klipp fra Raumnes etter stiftelsesmøtet. Det første styret besto av Ole Martin Kværnhaugen, Astrid Eggum, Grete Wexels Riser, Julius Flesjø, Thomas Iver Holter og Willie Falch

Stein Larsen Lillerommen rommer bygdehistorie og har en utmerket akustikk. Det ble en hjertesak for Nes Kunstforening å sikre et fortsatt levende Lillerommen. (Foto: E. Lunder)

Stein Larsen Nes kirkeruiner ble tidlig en sommerarena med årlige sommerkonserter, nå i samarbeid med Elvefestivalen. (Foto: Romerikes Blad)
Stein Larsen Det fremragende pianotalentet André Hæhre hadde æren av å innvie flygelet ved åpningen av Nes kulturhus. Instrumentet var et resultat av en innsamling i regi av Nes Kunstforening. (Foto: Tone Aalborg)